Światowy dzień gumy
400 gości na pierwszym Światowym Dniu Gumy
- Producent specjalistycznych wyrobów chemicznych, Grupa LANXESS, organizuje spotkanie naukowe upamiętniające osiągnięcie Fritza Hofmanna, który sto lat temu wynalazł gumę syntetyczną.
- W rocznicowych obchodach w Kolonii uczestniczyło 400 gości z 18 krajów.
- Konferencja obejmowała prezentacje techniczne oraz dyskusje ze światowej sławy przedstawicielami kręgów biznesu, nauki
i polityki.
Leverkusen/Kolonia – W sobotę 12 września, LANXESS AG, jeden z wiodących światowych producentów wysokowydajnej gumy, świętował setną rocznicę wynalezienia gumy syntetycznej przez chemika Fritza Hofmanna. W Kolonii zorganizowano z tej okazji konferencję naukową z udziałem wielu znaczących prelegentów. W spotkaniu w Sali Kongresowej Gürzenich uczestniczyło ponad 400 gości z 18 krajów, którzy mogli dowiedzieć się więcej o najnowszych innowacjach, przyszłych możliwościach oraz potencjale rynkowym tego materiału.
„Przyszłość gumy syntetycznej dopiero się zaczyna”
„Guma syntetyczna to materiał, który więcej niż zasługuje na uwagę na tym forum”, powiedział Axel C. Heitmann, Prezes Zarządu LANXESS AG, w przemówieniu otwierającym kongres. Dodał także, że nikt nie mógł przewidzieć, że w sto lat od jego wynalezienia, produkt ten wciąż odnosił będzie tak wielkie sukcesy. „Wykorzystujemy wszechstronność oraz nieprzeciętne właściwości chemiczne tego tworzywa, ponieważ jesteśmy świadomi, że przyszłość gumy syntetycznej dopiero się zaczyna”. Według Heitmanna, to syntetyczne tworzywo otworzyło drogę do szeregu innowacji w ubiegłych dekadach – w motoryzacji, energetyce, medycynie, sporcie a nawet przemyśle kosmicznym. „Może jej nie widać, ale guma syntetyczna jest używana częściej niż się wydaje!” Nie ulega wątpliwości, że guma syntetyczna jest dziś dla Grupy LANXESS najważniejszym elementem oferty.
W ciągu całodziennego kongresu, głos zabrało 14 znanych mówców reprezentujących świat biznesu, polityki oraz nauki. Dyskusje dotyczyły tego, w jaki sposób dotychczasowe sukcesy można wykorzystać w przyszłości, jak ważna jest guma syntetyczna współcześnie jako element wykorzystywany w innych zastosowaniach przemysłowych, a także do jakiego rozwoju należy dążyć i jaki potencjał produkcyjny można wykorzystać w przyszłości.
Nauka z przeszłości
„W Nadrenii Północnej-Westfalii jesteśmy dumni z wynalazku Fritza Hofmanna oraz z posiadania takiej firmy jak LANXESS”, powiedział Andreas Pinkwart, Minister ds. Innowacji, Nauki, Badań i Technologii Nadrenii Północnej-Westfalii. Podwaliną późniejszego sukcesu było odkrycie przez chemika Fritza Hofmanna sposobu otrzymania elastycznej gumy syntetycznego z izoprenu w 1909 roku. 12 września tego samego roku (dokładnie wczoraj minęło sto lat od tamtego wydarzenia), Cesarski Urząd Patentowy przyznał firmie, dla której pracował Hofmann, Elberfelder Farbenfabriken, patent o numerze 250690 na “proces produkcji gumy syntetycznej”. “Dziś przyszłość gumy zapowiada się tak wspaniale, ponieważ liczącym się firmom, takim jak wasza, udało się niejednokrotnie go unowocześnić”, powiedział Minister Pinkwart zwracając się bezpośrednio do Dyrektora Wykonawczego LANXESS. „Dostrzegliście, że to innowacja prowadzi nas ku przyszłości i zwiększyliście budżet przeznaczony na badania o 10% w tak przecież trudnym czasie”. Aby zapewnić sobie powodzenie w przyszłości, zaznaczył dalej Minister, Niemcy potrzebują otwartych umysłów. „A przecież edukacja nie jest niczym innym niż przekształcaniem pieniędzy na wiedzę”. Sto lat temu, Cesarstwo także inwestowało duże sumy w uczelnie i szkoły. „Jeżeli Niemcy chcą pozostać światowym liderem w zakresie eksportu, czy choćby wiceliderem, nie możemy pozwolić, by nasze szkoły znajdowały się gdzieś pośrodku list rankingowych. Musimy znów być najlepsi jeśli chodzi o edukacje, a to oznacza duże inwestycje finansowe.
Jochen Homann, Sekretarz Stanu ds. Administracyjnych w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Technologii, zachęcał LANXESS to dalszych prac badawczo-rozwojowych, tak by wzmocnić pozycje Niemiec jako doskonałego przemysłowego zagłębia. Jak stwierdził, na świecie nie ma prawdopodobnie drugiego takiego kraju, w którym dobrobyt mieszkańców tak bardzo uzależniony był od przemysłu jak w Niemczech.
Przemysł chemiczny rozwiązuje problemy społeczne
Ulrich Lehner, Przewodniczący Niemieckiego Związku Przemysłu Chemicznego (VCI), dostrzega wyraźny potencjał rozwojowy gumy syntetycznej i jej zastosowań. “Guma syntetyczna jest świetnym przykładem tego, w jaki sposób chemia może pomóc zmieniać życie ludzi”. Lehner podkreślał wagę przemysłu chemicznego w Niemczech i zauważył również, że „dzięki wielu innowacyjnym produktom, pomaga on w rozwiązywaniu istotnych problemów społecznych i będzie tak również w przyszłości”. Mówił tutaj o takich zagadnieniach jak ochrona klimatu, zdrowie i odżywianie starzejącego się społeczeństwa, dostępność surowców oraz ogólnie pojęta mobilność. „Możemy zatem uważać się za szczęściarzy, mając tak prężny sektor chemiczny. Jest to jedna z najbardziej innowacyjnych branż w Niemczech”.
Guma syntetyczna jest przyjazny dla środowiska i poprawia komfort
Zmniejszenie zużycia paliwa i osiągnięcie maksymalnej niezawodności pojazdów to największe wyzwania, w obliczu których stanie przyszły przemysł motoryzacyjny, stwierdził Georg Weiberg, członek Zarządu firmy Daimler Trucks AG. Celem Daimlera było obniżenie zużycia paliwa o 20% do roku 2020 dzięki ulepszeniom technologicznym. Zmniejszenie wagi pojazdu, tarcia opon oraz opracowanie specjalnych kołpaków kół również odgrywają tu istotną rolę. Ponadto, guma syntetyczna jest kluczowa jeżeli chodzi o obniżenie poziomu hałasu oraz zmniejszenie wibracji, nie tylko chroniąc środowisko, ale również zwiększając komfort jazdy.
Firmy muszą zacząć marzyć
“Musimy wybiec myślą jeszcze dalej naprzód i zacząć marzyć, jeżeli chcemy przygotować się na przyszłe wyzwania”, powiedział Didier Miraton, Partner Zarządzający w Grupie Michelin. Wizja zawsze była bardzo ważna dla tego producenta opon. Firma może określić najlepsze obszary przyszłego rozwoju jeżeli pozna potrzeby i życzenia przyszłych konsumentów. „Przyjęliśmy, że opony pozwalające na oszczędność paliwa będą istotne dla mobilności ludzi w przyszłości, dzięki czemu już od 15 lat zajmujemy się tym projektem”. Dodał także, że ważne jest by cały czas iść naprzód, ponieważ mobilność i potrzeby ludzi zmieniają się nieustannie. „Dlatego właśnie postęp nie ma granic”, zakończył, mając na myśli firmę Michelin.
Guma syntetyczna wciąż ma ogromny potencjał
W części poświęconej dyskusjom Horst Wildermann, Profesor Uniwersytetu Technicznego w Monachium zauważył, że zespoły zajmujące się rozwojem powinny mieć dość odwagi by wciąż badać nowe kierunki, po 100 latach pracy nad tym jakże wszechstronnym materiałem. „Jeżeli chodzi o Europę, guma syntetyczna wciąż ma tu potencjał rozwojowy rzędu 5-9%”, powiedział. Fritz Katzensteiner, Dyrektor Zarządzający WDK – Związku Niemieckiego Przemysłu Gumowego – zaznaczył, że istnieją szerokie możliwości ekspansji, szczególnie w przemyśle motoryzacyjnym, ale także w medycynie czy sporcie. „Potencjał w Niemczech jest ciągle olbrzymi”, zapewnił, dodając przy tym, że głównym wyzwaniem jest opracowanie nowych, ekologicznych zamienników do produkcji gumy, przełamywanie międzynarodowych barier handlowych oraz zmieniająca się mobilność.
Źródło: PLEON Sp. z o.o.
dodano: 11:36, 16.9.2009