Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. ×
283

AKTUALNOŚCI

Nowe mieszanki PBT do komponentów zewnętrznej części kabiny samochodów ciężarowych

Lanxess

Mieszanki poliftereftalanu butylenu (PBT) mają wiele zastosowań w produkcji poszycia/profili oraz montowanych części nadwozia kabiny ciężarówki. Przykładowe zastosowania obejmują błotniki, deflektory dachowe, słupki A, schodki dostępowe oraz kraty chłodnicy. Jednym z seryjnych zastosowań mieszanek PBT są zderzaki ciężarówki IVECO Eurocargo, który produkuje się ze wzmocnionej włóknem szklanym mieszanki PBT+PET, Pocan TS3220. Sukces tego surowca sprawił, że LANXESS wprowadził mieszanki Pocan A3131, C3230 XF oraz T3150 XF do swojego portfolia mieszanek PBT stosowanych do produkcji komponentów zewnętrznej części ciężarówki. „Te trzy surowce zostały zoptymalizowane pod względem szczególnych cech takich jak dobra powlekalność, minimalne odkształcenia oraz doskonała sztywność. Oferują one ponadto zwyczajowe korzyści mieszanek PBT” – wyjaśnia Jürgen Horstmann, Key Account Manager ds. sektora samochodów ciężarowych w jednostce biznesowej Semi-Crystalline Products.

Elastyczność powlekania

Pocan A3131 to mieszanka PBT+ASA wzmocniona 30-procentowymi włóknami szklanymi. „Surowiec ten został zoptymalizowany pod względem minimalizacji zniekształceń, możliwości tworzenia gładkich, łatwo powlekalnych nawierzchni, a ponadto cechuje się doskonałą płynnością, co czyni go idealnym materiałem do produkcji komponentów o cienkich ściankach i precyzyjnej geometrii” - stwierdza dr Ulrich Plutowski, Product Developer ds. Pocan. Jedną ze szczególnych cech tego materiału jest jego wysoka odporność na ciepło (temperatura mięknienia wg Vicata - 175 °C, ISO 306), co zwiększa paletę możliwości technologicznych w zakresie powlekania takich komponentów. Potencjalne zastosowania obejmują produkcję dużych komponentów cechujących się niskim poziomem zniekształceń, np. owiewek oraz przedłużeń drzwi.

Izotropowe kurczenie

Najważniejszym atutem mieszanki Pocan C3230 XF jest minimalny poziom zniekształceń. Mieszanka PBT+PC wypełniona 30-procentowymi włóknami szklanymi cechuje się niemal izotropowym kurczeniem w komponencie. Polepszono również płynność i twardość materiału. Jest to niezwykłe osiągnięcie, ponieważ właściwości te zazwyczaj przeciwdziałają sobie. Materiał ten cechuje się płynnością oraz twardością wyższą, odpowiednio, o 40 oraz 30%, niż w przypadku standardowej mieszanki PBT+PC i Pocan KU 1-7635. Ponadto materiał ten tworzy doskonałe powierzchnie oraz idealnie nadaje się do produkcji komponentów o bardzo dokładnych rozmiarach, takich jak oprawy lamp oraz duże panele i obramienia.

Niezwykła sztywność

Mieszanka Pocan T3150 XF to surowiec wybierany do produkcji komponentów funkcjonalnych oraz komponentów przeznaczonych do strukturalnego wzmocnienia, które musi cechować się doskonałą sztywnością i wytrzymałością. Ta niezwykle silna, dobrze wzmocniona mieszanka PBT+PET zawierająca 55-procentowe włókna szklane posiada bardzo wysoki współczynnik elastyczności – 18 500 Mpa (w temperaturze pokojowej), który nie ulega wpływowi wilgotności. Udarność wg Charpy’ego dla tego surowca (ISO 179-1eU) wynosi 55 kJ/m² w temperaturze 23°C . „Jest to materiał o niskim poziomie zniekształceń oraz wysokim współczynniku elastyczności oraz może być wykorzystywany jako zamiennik odlewanego ciśnieniowo aluminium dla wielu zastosowań – klamek, uchwytów okien oraz schodków. Komponenty mogą być również wykonane w formie kompozytów z plastiku i metalu" - stwierdza Plutowski. Kolejną niezwykłą cechą jest dobra odporność na warunki pogodowe tej mieszanki mimo wysokiej zawartości włókien szklanych.

Serwis w czasie całego procesu opracowania komponentu

LANXESS wspiera producentów zewnętrznych komponentów ciężarówek produkowanych z mieszanek PBT w czasie całego procesu opracowania produktu. Oprócz obliczeń płynności formy oraz symulacji CAE, LANXESS przeprowadza również testy upadku, wibracji, nacisku dynamicznego oraz statycznego, a także przyspieszone testy pogodowe. “Studia wykonalności dotyczące zastąpienia PBT metalami lub mieszankami SMC to kolejny aspekt naszych usług” - zauważa Horstmann. Zewnętrzne zastosowania tworzyw sztucznych nie są jednak jedynym znaczącym elementem zarządzania relacjami z klientami strategicznymi z sektora produkcji samochodów ciężarowych. Zastosowania dotyczące wnętrza pojazdów oraz komory silnikowej, np. panele wykładziny deski rozdzielczej, miski olejowe, pokrywy filtrów olejowych oraz rury z chłodziwem – mają również bardzo istotne znaczenie.


Źródło: Proximity Poland

dodano: 09:27, 11.5.2010


Korzystanie z bezpłatnych mechanizmów serwisu oznacza akceptację jego regulaminu.